dinsdag 28 januari 2020

antikink doe het zelf

Als je op met nylon en spinners en lepels vist kink gewoon je lijn. Om dit tegen te gaan heb je vouwloodjes, kinkvaantjes en inhangloodjes. Alle drie de antikink middelen zijn met wat huisvlijt zelf te maken. Maar net als er veel hengelsportzaken verdwijnen verdwijnt er stiekem ook steeds meer klein materiaal. Daar kom je dan pas weer achter als je het nodig heb. Zo in mijn geval ook de loodjes welke ik gebruikte om inhangloodjes te maken. De laatste kocht ik ooit bij Koos Roderigo. En net als het laatste loodje is deze zaak ook verdwenen. Maar goed ik was al een tijd op zoek naar de kleine loodjes voor het maken van inhangloodjes. Hier in de buurt nergens meer te krijgen. Vandaag kwam ik op het idee om een Dinsmore knijploodje te gebruiken. Ik weet uit ervaring als je knijplood aan nylon knijpt dit er gewoon na verloop van tijd weer af valt. Dus ik wilde een degelijk systeem en dus gewoon het liefst dus een inhangloodje. Hiervan weet ik dat ze goed blijven zitten en dus een hoop ergernis voorkomen.
Ik deed hierop het volgende. Ik kneep het loodje dicht zoals je dat normaal doe. Vervolgens draaide ik hem een halve slag zodat de snede horizontaal zat. Zo deed ik hem in de bankschroef. Hierna pakte ik een boortje van 1,5 mm en boorde door het loodje.
Hierna boog ik van het RVS het triangletje en klaar was het eerste inhang knijploodje.
Voor die gene die niet weten hoe een inhangloodje werk een korte uitleg. Net als ieder antikink middel gebruik je deze altijd in combinatie met een tonwartel. Het triangeltje hang je in een van de oogjes van het tonwartelje. Door de onderzijde van het riangeltje iets open te trekken kan je de zij pootjes van het triangeltje aan weerszijde van  het gat in het loodje doen. Dan hangt het geheel in het oogje van het tonwarteltje en zorg er voor tijdens het spinvissen dat de lijn niet kinkt.
Uiteraard kan je zelf het gewicht van de loodjes bepalen welke bij de te gebruiken spinners en hengels passen. Ik hoop dat ik jullie ook weer op een idee gebracht heb waar een ieder zijn voordeel mee kan doen. MVG john.
  

3 opmerkingen:

  1. Mooie uitleg, je vindt deze inderdaad heel zelden in de doorsnee hengelsportzaak omdat er bijna uitsluitend (in Belgie toch) verzwaarde spinners verkocht worden. Toen ik begon met zelfgemaakte onverzwaarde spinners te vissen heb ik een gelijkaardig systeempje gemaakt op basis van knijplood (1g en 0.5g) en speld van tonwartels. Gewoon het lood rond het kleine oogje van de speld knijpen en je kan het gewichtje aan de tonwartel van je staaldraadje hangen. De plattere vorm van het lood door het knijpen helpt extra kinken tegengaan en snel verwisselen van gewicht is net zo gemakkelijk. Door het inwerpen is er nog nooit een loodje van gevlogen. Ze zijn wel net iets minder esthetisch dan die van jou :) mvg Hannes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste John, met erg veel plezier lees ik je verhalen over je UL-visavonturen. Met nog meer interesse die van de spinnerbouw. Ik plooi ondertussen ook al 25 jaar mijn eigen spullen (van spinner tot en met speld) en zou je nog enkele praktische vragen willen stellen, vnl. in verband met de gebruikte materialen. Zou je mij je e-mailadres kunnen doorgeven op deroeckgilles@gmail.com ?

    BeantwoordenVerwijderen