maandag 8 juni 2015

Ben Pont spinners


Het was afgelopen herfst dat ik van Daan een berichtje kreeg. Kan jij ook Ben Pont spinners maken? Eh , ja mailde ik hem terug ik denk van wel. Alleen weet ik niet hoe die er uit zouden moeten zien. En zo mailde Daan mij wat foto’s van de Ben Pont spinnertjes door. En zo gebeurde het dat ik Ben Pont spinnertjes maakte. Kort daarop heeft Daan mij een aantal originele Ben Pont spinners toegestuurd.

Echt gaaf. Er is niet zo veel meer kunstaas gemaakt door Ben Pont te vinden . Wat mij op viel is dat Ben deze spinnertjes voorzien had van een haak welke vast zat in rechte lijn met de as van de spinner. Ik weet dat in de jaren 70 van de vorige eeuw dit ook werd gepromoot door onder andere Kees Ketting. Je zou op deze manier meer inhakings kans hebben omdat de haak nu altijd recht achter de spinner hangt. Andere gingen hier tegen in omdat deze juist bang waren voor een soort hefboom werking als de haak een was met de spinneras.. Een tussen oplossing hiervoor was een stukje ventielslang over de haak(die niet vast aan de as zat) en de as van de spinner. Nu was de haak ook in een lijn met de as maar kon wel bewegen. Maar om terug te komen op de spinnertjes welke ik van Daan had gekregen deze waren met met een haak op de as welke niet kon bewegen.



Tussen alle drukke dagen door op een klein verveel momentje ben ik naar recept van Ben wat spinnertjes gaan maken met een vaste as. Ik wilde een klein baars spinnertje maken en zocht een klein haakje maatje 8 op en een spinnerblaadje van 18 mm. Een blad wat het goed doet op hengels met een vermogen van twee/drie gram maar afhankelijk van wat voor hengel je heb ook te vissen is op een vijf grammertje. En dan is het spinnertje nog goed voelbaar ook. En zo bouwde ik drie testspinnertjes. De spinnertjes verdwenen vervolgens in een laadje tot afgelopen week.



Afgelopen week hadden de jongste twee sportdag van school en moeders had zich aangemeld als vrijwilliger om te helpen. De ochtend werd gehouden op een sportveld hier vlak bij. In de omgeving van dit veld liggen vele mooie viswatertjes. Of ik ze om 12 uur wilde ophalen. Nou dat wilde ik wel. Nadat om half negen de boel richting school was gegaan en ik nog wat huishoudelijke verrichtingen had gedaan ging ik rond 10 uur de deur uit . Gewapend met mijn Pelikaan hengel de spinnertjes en een lepeltje ging ik richting waterkant. Aangekomen aan de waterkant tuigde ik snel alles op en werd het spinnertje aan de spelt gehangen. De eerste worp...Direct nadat dit spinnertje het water raakte begon hij al te draaien. Iets wat ik eigenlijk alleen van de terrible spinners ken. Rustig draaide ik binnen in het heldere water. Met mijn polaroid bril op kon ik mooi zien hoe het spinnertje het deed. Het streamertje welk ik op het haakje had gemaakt bleef mooi recht door het water gaan. Het draaide ook niet tijdens het spinnen. Iets wat bij andere combinaties nog al eens gebeurd. Het verbaasde mij ook hoe goed het spinnertje voelbaar was op mijn Pelikaan 6 grams spinhengeltje.


In een smal slootje gebeurde het een schim uit een pluk groen schoot richting het spinnertje. Baars dacht ik even. Snel werd duidelijk dat een snoek een lekkere hap zag in het kleine spinnertje. De aanbeet gaf een vinnige tik op de pelikaan welke direct meeboog in de richting van de snoek. Wat drilt dit hengeltje toch lekker en na een korte dril werd de snoek geland.

Onvoorstelbaar dat het kleine haakje was blijven zitten. Het haakje zat mooi voorin de bek van de snoek en was zeer makkelijk te onthaken.  Kort hierna genoot de snoek weer van zijn vrijheid in het kleine slootje. Een heerlijk gevoel dat het spinnetje het deed. Rustig vissend liep ik verder op zoek naar vriend baars. maar deze gaf vandaag niet thuis. Want kort na de eerste aanbeet volgde er weer een . Weer een snoek die het spinnertje niet voorbij kon laten gaan en netjes voorin de bek was gehaakt. Na een korte tijd op het droge zwom ook deze snoek weer snel in het water waar hij uit kwam.

Dan bij een vijvertje gebeurt het. Weer een snoek nu een dikke 80 er. Na een korte dril lost deze het kleine haakje. Nog vol adrenaline  vis ik verder. Wat gaaf al drie aanbeten op het kleine spinnertje een spinnertje wat ik eigenlijk voor de baars had gemaakt. Nu weet ik ook wel dat dit er niet op staat maar meestal vang je meer baars dan snoek met deze maat spinner. Een stuk verder krijg ik weer beet weer geen baars wederom een snoek ook deze schiet los na een korte dril. Ik vervang even het spinnertje voor het lepeltje. Ook hier kan de snoek welke zo even het spinnertje pakte niet van af blijven. Nu komt de snoek wel aan de kant.

Nadat de snoek onthaakt is en terug gezet word loop ik verder. Een stuk verder is het weer een snoek die het spinnertje wil pakken,maar hij mist en verdwijnt om zich vervolgens niet meer te laten zien.


Er lijkt geen einde aan te komen in korte tijd vang ik nog een paar snoeken.


Rond twaalf uur staat de teller op 5 snoeken gevangen,twee gelost en twee die het spinnertje miste.Dus negen snoeken gezien in twee uur. Twee uurtjes met een goud randje waarin ik geen enkele baars kon vangen aan het spinnertje. Wat opviel was dat  al de vissen voorin de bek werden gehaakt. 

Dat de lossers voornamelijk door het kleine haakje kwamen. En dat dit spinnertje met vaste haak gewoon goed werkt. Daar had Ben Pont vast ook over nagedacht.


Nadat ik had afgetuigd liep ik richting voetbalveld naar vrouw en kinderen nagenietend van twee super uurtjes. In de avond nog snel wat Ben pont spinners gemaakt.Een beetje van Ben en een beetje van mij zelf. Nu met een groter blad en haak.



Nu maar zien of ze deze ook net zo graag lusten als de kleinere uitvoering of zou ik hier dan baars mee vangen......

4 opmerkingen:

  1. Dat zijn erg mooie spinnertjes John en zo te zien en lezen :) vangen ze prima!
    Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me de spinners van Ben nog heel goed herinneren. Hij had er nooit veel liggen want Ben was niet zo'n spinnervisser. Meer een vliegvisser of met de streamer en de tubefly. Hij bouwde spinners met een extra lange haak waar een streamer op was gebonden.
    Toen klanten gingen vragen maar spinners met een terrible blad is hij deze ook gaan bouwen met een vast gemonteerde dreg.

    Maar de spinners van Ben vangen nog steeds :)

    Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ton ze doen het inderdaad niet verkeerd. ;-)

    Hallo Henk ik was al verrast met de originele spinnertjes.Ik denk dat je ze met een lampje kan zoeken Maar de nieuwe zijn zeker ook niet te onderschatten en heel leuk om mee te experimenteren

    MVG John.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi John,

    Samen met de Rapier is de Ben Pontspinner een ideale combinatie. Heel goed te werpen en precies de goede weerstand.

    Groet,
    Raymond.

    BeantwoordenVerwijderen