dinsdag 18 augustus 2015

Terrible spinnerbladen???

Het is zondag ochtend vroeg als ik een mail van Raymond binnen krijg. Zullen we vanmiddag even een uurtje gaan vissen? Ik heb gelukkig nog vakantie en er staat vandaag niets op het programma. Waardoor ik dus kan afspreken om na langere tijd niet gevist te hebben er weer eens op uit te gaan. De laatste weken voor mij vakantie waren razend druk en moest ik veel over werken. Hierdoor  kwam ik niet toe aan de dingen die ik zelf wilde of moest doen. Nu gelukkig vakantie dus. Een afspraak met Raymond werd dus snel gemaakt. Om twee uur zou ik bij hem zijn. Omdat er best wat wind stond afgelopen zondag hadden we afgesproken om met de 5 grammer de polder in te trekken.


Tien uur stond er op de klok nadat Raymond en ik hadden afgesproken. Ik besloot wat spinners te maken voor het vissen met de 5 grammer van vanmiddag.
Zelf gemaakte bladen  en spinners 30 en 35 mm terrible voor Raymond en mij.

Ik had in de week er voor niet stil gezeten. Had ik voor diverse mensen al spinners gemaakt was ik zelf aan een project begonnen waar ik al heel vaak over na had gedacht. Terrible bladen te maken voor terrible spinners. Spinners die in ieder boek van Jan Schreiner worden genoemd en geroemd zijn om hun vang kracht. De terrible is een spinner waarbij het blad direct op de as word gemonteerd. Een spinner die onomstotelijk verbonden is met de Fairplay hengels van Ome Jan Schreiner. 

Bladen die helaas al heel lang niet meer worden gemaakt dan wel te verkrijgen zijn en hierdoor collector items geworden.


Ooit had ik ik  terrible bladen via een collega laten maken. Dit werden zilver kleurige bladen. Deze grap heeft mij toen der tijd een klein fortuin gekost een jaar of 7 geleden. Bladen die het goed deden overigens hoor maar niet te vergelijken waren met de oude originele bladen van weleer.


Vorig jaar ben ik begonnen met het bouwen van lepels. Lepels waar er bij zaten die zeer goed vingen en een prachtige actie hadden. Hierdoor deed ik wat ervaring op met betrekking tot het bewerken van metaal,wat overigens erg leuk is om te doen. Van mijn vader, die aan modelbouw doet kreeg ik dun koperen plaatjes, rvs en messing plaatjes om lepels te maken. Vaak kreeg ik de vraag of ik ook terrible spinners in de koper/goud kleur had of  kon maken. Spinners maken en vliegen binden ja, maar zelf bladen maken, Nee dat dan niet. Tot vorige week.


Vorige week ben ik begonnen met het maken van Terrible bladen. Na eens goed te hebben nagedacht ben ik aan de slag gegaan.
Net als het origineel maar dan hand gemaakt uit messing.

En heel stom lukte het in een keer. Ik kreeg het voor elkaar deze bladen te maken.
Beide hand gemaakt.

Met de hand maken van deze legendarische bladen echt super gaaf. 
Eerst vanuit wat RVS wat ik had gehad van mijn vader en later van messing. Messing wat de zelfde dikte had als de aller oude bladen.
 de basis voor een terrible
na hem in model te hebben gemaakt.

Hierdoor kregen deze bladen hetzelfde gewicht als vroeger. Waardoor ze dan ook goed draaien en fladderen niet zoals vele naslagen van dit type blad. Als eerste  spinnerblad maakte ik de 60 mm terrible gevolgd door de legendarische 45 mm terrible. De spinner voor de 10 grams spinhengel.


Alles lukte en ze leken exact op de originele spinnerbladen van weleer.
60 , 45, 35, 30 mm zelf gemaakte terrible bladen.

Een heerlijk gevoel om deze super bladen zelf met de hand te kunnen maken uit messing en de andere materialen.  Grens verleggend als ik bezig was maakte ik ook de 35 mm terrible en de 30 mm terrible. En ook deze lukte goed.

Van deze laatste twee modellen maakte ik zondag ochtend spinners. Spinners voor de 5 grammer waar Raymond en ik mee zouden gaan vissen deze middag.


Het is twee uur in de middag als ik na drie minuten fietsen bij Raymond aankom. Hartelijk word ik ontvangen en we besluiten voor we de polder in gaan eerst nog even een bakkie koffie te nemen. Raymond heeft nog een verassing voor mij. Drie 12 grams ABU Atom lepeltjes heeft hij voor mij op de kop getikt. Wat gaaf . Kort hierna geef ik hem de terrible spinnertjes welke ik voor ons in de ochtend heb gemaakt. Het verhaal dat ze helemaal hand gemaakt zijn tot en met blad maak ze zeer speciaal. Ook Raymond vind ze er gelukkig goed uitzien. Nog niet eerder zijn deze bladen/spinners getest in de praktijk. Het is voor mijn ook een grote verassing hoe ze het zullen gaan doen.


 Na lekker even te hebben bij gekletst pakken we onze 5 grammers en gaan te voet richting de polder. Deze is dan slechts nog op twee minuten lopen voor we in de polder staan.
Onze mooie polder

Heerlijk  weer is het vandaag. Een beetje regenachtig en redelijk veel wind. Bewolkt en een kabbel op het water. Het ruikt gewoon naar vis. Voor we het weten staan we in de polder. Raymond knoopt zijn 35 mm terrible spinner aan de lijn en ik kies voor een 30 mm terrible spinnertje. Apart wetend dat ze geheel hand gemaakt zijn.Van vlieg tot blad. De eerste worp. Onze spinnertjes raken het oppervlakte van het polderwater. De spinnertjes beginnen direct met draaien. Draaien zoals de oer vorm van de terrible spinner  dat ook doet als deze het water raakt. Langzaam beginnen we binnen te draaien. De spinners draaien zoals.....een oer terrible. Heerlijk wat snorren deze spinnertjes heerlijk op de hengeltop.
Genietend van de mooie omgeving.


De spinnertjes laten zich zonder moeite vissen en snorren door het redelijk begroeide polder water heen zonder vast te lopen. Beide genieten we zichtbaar . Zichtbaar van alles om ons heen en de terrible spinnertjes. Heerlijk een briesje op ons gelaat en een licht wolkje in een onwijs mooie polder. Geweldig een goed snorrende spinner aan het einde van ons flitsend nylon welke zich duidelijk laat voelen op de hengeltop.


Het duurt dan ook niet lang voor de eerste vis zich meld. Een polder baarsje kon de terrible spinner niet weerstaan. 
De eerste baars aan de zelf gemaakte spinner.

Na deze baars volgen er nog een flink aantal. Raymond en ik zijn het met elkaar eens dit zijn heerlijke spinnertjes. Spinnertjes die net zo draaien als de oude spinners en die zich ook nog eens goed laten werpen. Kortom gewoon super.
De 35 mm terrible van Raymond.

Spinnertjes die zeker niets onderdoen voor de oude spinners met fabrieks bladen. Heerlijk struinen we langs het polder water.


Dan haak ik zelfs nog een snoekje op het 30 mm terrible spinnertje. Wat gaaf . Het snoekje geef mijn oude geel glas 5 grammer er goed van langs en laat zien wat hij waard is. Na een korte mooie dril land ik dit snoekje. Hij is mooi voor in gehaakt en zwemt na een korte tijd op het droge weer snel in het mooie polder water.
Gevangen op de 30 mm terrible spinner.

Langzaam lopen we verder. Zo nu en dan meld zich nog steeds baars. En dan is twee en half uur zo om en moeten we rustig huiswaarts lopen. Thuis bij Raymond aangekomen bedankt ik hem en kunnen we samen terug kijken op een paar heerlijke uurtjes. Uurtjes die we samen mochten door brengen in de polder hier. Heerlijk

Na aanleiding van deze heerlijke vismiddag maak ik in de avond ook nog 25 mm  slanke terrible spinnerbladen. Ook deze lukken.
Een zelfgemaakte 60 mm en 25 mm terrible bladen.

Na alle maten terrible spinners door het water gehaald te hebben kan ik zeggen dat het mij gelukt is om 25, 30, 35, 45, 60 mm slanke terrible bladen uit messing te maken. Geheel handgemaakt. Bladen die gelijk zijn aan de oude bladen,. Net zo zwaar wegen. Niet fladderen. Maar snorren zoals  Jan Schreiner dat beschreef.
60 mm terrible spinners
Ook de zelfgemaakte 45 mm terrible doen het super.

zelf gemaakte 45 mm terrible blad en spinner.

Voor mij komt er een einde aan het jaren lang zoeken na deze bladen. Ik kan nu zeggen dat buiten het spinner maken ik ook deze super bladen nu zelf kan maken en ik dus de gehele spinner zelf maak. Iets waar ik best een beetje trots op ben.
hand gemaakte 60 mm terribles.


60 mm RVS en Messing.
Hand gemaakte  45 mm spinners in messing en koper.

Raymond bedankt voor deze super gezellige middag. Dat doen we snel over.

Onder tussen heb ik ook een 85 mm terrible gemaakt voor de 24 grams hengel. En ook deze doet het perfect op deze hengel. Hij draait als een zonnetje. Overtrekt de hengel niet.Uitgerust met enkele haak en streamer.  Voor zo een groot stuk kunstaas uniek. Deze spinner moet alleen nog even wachten tot koudere tijden wanneer de waterplanten weg zijn. Maar de kans is heel groot dat ook deze nieuwe terrible spinner voor de 24 grammer nog wat van zich zal laten horen.

De door mij zelf verzonnen en hand gemaakte 85 mm terrible.

11 opmerkingen:

  1. Hallo John, was inderdaad een supermiddag. Wat een turbospinners, het leek wel alsof er een motordrive was ingebouwd. Zelfs door de dichte waterplanten bleef het spinnerblad maar draaien. Ik kan maar één woord bedenken: vakmanschap. Groeten, Raymond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo raymond ik vond het reuze gezellig en leuk dat we ook juist deze spinners samen mochten proberen. mvg John.

      Verwijderen
  2. John, ik heb het met meer dan gewone interesse gelezen. Ik vis nu 50 jaar met terrible spinners en ik vond de eerste lichting RVS bladen van 7 jaar geleden al super maar wat je nu maakt is zo te lezen nog veel beter.
    En in alle maten notabene. Keep up the good work !

    Groeten,
    Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Henk deze bladen zijn identiek aan de bladen waar jij 50 jaar geleden mee begon.Ze doen het super. Ik vind het zo gaaf dat het me gelukt is. Het blijft natuurlijk wel handwerk dus grote oplage tegelijk kan ik niet maken. Maar op kleine schaal wel. Ik denk dat ik met deze bladen/spinners weer een hoop mensen blij kan maken en zo krijgt iedereen de kans om met dit type spinner te vissen. MVG john.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastisch John! Ik ben al superblij met de rvs spinners die je voor me maakte. Deze spinners moeten helemaal perfect zijn!
    Groet van Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ton en dat waren alleen nog maar de 45 mm spinners. Ik kan nu de hele serie vanaf 25 mm tot 60 mm maken plus de 85 mm voor de 24 grammer. Enne inderdaad deze spinners zijn super en draaien als een lier. Daar gaan nog heel veel vissen mee worden gevangen worden in de toekomst. MVG John.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo John,

    Ziet er mooi uit en mooi gemaakt! Hoe maak jij de bladen in de vorm? Kun je uitleggen hoe dat in zijn werk gaat? Hoe maak je de "knik" in het blad? Heb je daar een mal voor? Ik hoor graag van je. Groet, Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig verslag, ik ben al jaren op zoek naar deze spinnerbladen en af en toe via marktplaats wat op de kop weten te tikken.
    Maak jij ze ook voor de verkoop?
    Vriendelijke groet,
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Petje af voor jou creativiteit en handigheid, heb daar best wel wat van opgestoken.
    En het is een mooi verhaal leuk om te lezen.
    Mgv
    Andre

    BeantwoordenVerwijderen