zondag 8 september 2013

28-02-1972

28-02-1972 is de datum die op de taille van mijn sciarone rapier staat. Een hengel die gebouwd is door Cor van Beurden een bekend schrijver  en hengelsport winkelier uit die tijd .Die vele boekjes heeft geschreven en in 1986 is overleden. Per ongeluk kwamen de rapier en de BB1 naast elkaar te liggen. En ze blijken nagenoeg gelijk de lengte en de verdeling van de ogen.. De rapier heeft zelfs hetzelfde werpgewicht als de BB1. Dus een BB1 van glas,dat moest worden geprobeerd.


Eerste worp met de rapier en 14/00 nylon en een bas streamertje.Wat gooit dit hengeltje strak bijna net als de BB1. De eerste worp gelijk baars. Net als op de BB1 is het streamertje goed te tikken. Het feest kan beginnen,de ene baars na de andere stortte zich op het streamertje. Wat een heerlijk hengeltje zeg.ieder tikje voel je,elke baars bonken. Ik waande me even terug in de tijd. Wat hadden ze vroeger heerlijke hengels.Deze hengels in combinatie met een molen van nu met een super slip er op maakt dit feest compleet. Hoe ver zou deze visserij zijn geweest als ze toen zulke molentjes hadden gehad nog lichtere hengeltjes?? Ik sta werkelijk te genieten




Testen met een hengeltje is  proberen wat er fijn op te vissen is en de wissel met de sanborn spinner is zeker ook geen verkeerde. Wat heerlijk snort dit spinnertje op het hengeltje. Baars na baars stort zich op dit kleine spinnertje. Echt vet genieten. Eigenlijk had ik nog meer stukjes aas mee moeten nemen bedacht ik me,maar dit waren de aasjes waar ik de laatste tijd mee viste en ik was vergeten wat andere spulletjes mee te nemen. Nou ja voor een volgende keer dan maar.


Na een tijdje te hebben gevist liep ik vissend terug naar huis. Zoekend of ik echt niets anders bij me had leverde een Sddp streamertje op. Even een worpje maken dan maar. Stom over een natuurlijke oever net uit de kant,over de lissen en de biezen. Wat werpt hij dit streamertje soepel weg de hengel hoog houden dan maar. Het witte streamertje is goed te volgen in het enig sinds troebel water. Denkend  om het streamertje voor de begroeiing snel uit het water te trekken om een vast loper te voorkomen. Dan net of het licht uit ging,in een reflex een kort tikje. De hoog geheven rapier kromt zich over de biezen. Shit ...zal je net zien. een mooie waterwolf hangt aan de andere kant van de lijn. En hij heeft door dat er iets niet in de haak is. als gestoken door een bij probeert hij zich te ontdoen van de streamer. En ik staat met een hoog geheven rapier. Geen mogelijk  om de snoek te landen hier. Een gierende slip, strak houden maar en rustig 10 meter naar links lopen met een ernstig kromme rapier. Gered , een opening,  alleen een waterwolf die nu 8 meter verder de begroeiing in wil zwemmen. Als door een wonder krijg ik het voor elkaar de snoek van gedachte te laten veranderen en deze schiet het open water in. Op zijn rug zie ik een wond,gemaakt door de maaiboot die hier eerder deze week het groen heeft verwijderd.  Langzaam win ik terrein op de snoek en kan hem kort hierna het net in laten glijden.

Een mooie snoek van in de 60 cm en veel baars en dat op de Rapier gebouwd in 1972 door Cor van Beurden. Een heerlijke hengel die ondanks zijn dikke 40 jaar oud nog steeds voor veel vis plezier zorgt en in de toekomst  zeker nog gaat zorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten