vrijdag 18 september 2015

Stompe terrible



Het is al weer even geleden dat er aan mij gevraagd werd of ik buiten de slanke terrible spinners ook stompe terrible spinners zou kunnen maken.  En dan met de 15mm, 20mm en 25 mm. Op deze vraag kon ik echter geen antwoord geven. Ik had het nog nooit geprobeerd. En een 20 en 15 mm blaadje zijn ook nog eens heel klein. En daar ik bij het uitdelen van handen door mijn schepper ik ook niet bepaald achteraan had gestaan  naar mijn idee toch een uitdaging.

En zo begon ik eigenlijk min of meer voor de gein aan het maken van de stompe terrible.  Na wat geprobeerd te hebben bleek het resultaat toch niet zo heel erg verkeerd. Alleen werd mijn versie iets anders dan het origineel welke drie facetten heeft. Mijn versie is aan de onderzijde in een cup model gemaakt. En zo maakte ik mijn eigen versie van deze bladen in 15, 20 en 25 mm.


Zo van uit de hand draaide de spinnertjes prima. Maar dat wil natuurlijk nog niets zeggen hoe ze het in de praktijk doen. En zo kwam het moment om ze te testen. Hiervoor moest ik goed nadenken welke hengel ik zou mee nemen om te testen. De kleinste twee zouden op een 2 a 3 grams spinhengel gevist kunnen worden qua bladmaat. De 25 mm stompe terrible daarin tegen op een hengel van 5 gram.

Mijn keuze viel op mijn pelikaan hengeltje. Wel is waar een 6 grammer maar gevoelig genoeg om de kleinste spinnertjes ook mee te kunnen vissen zoals al eerder gebleken was bij het testen van de Ben Pont spinnertjes. Een test momentje voor de stompe terrible spinnertjes volgde.



Eerst werd het 15 mm stompe terrible spinnertje aan de lijn gehangen. De eerste worp en ….prachtig. Het spinnertje draaide als een tierelier en was zelfs nog voelbaar op het pelikaan hengeltje. Ik was zeer tevreden over het resultaat van het spinnertje en wisselde hem met de 25 mm. Ook dit spinnertje deed het bijzonder goed. Ze draaide zoals de fabrieks bladen dat ook doen. Heerlijk als je iets maak en het is gelijk goed.



En zo wisselde ik de 25 mm met het 20 mm spinnertje. Waarom ik eigenlijk na de 15 mm de 25 probeerde en niet eerst de 20 mm weet ik eigenlijk ook niet. Maar het feit blijft dat op de tweede worp het 20 mm spinnertje vol gepakt werd door een mooie snoek.



 De snoek die het kleine spinnertje met veel geweld pakte in het heldere ondiepe water. Een mooie dril volgde en kort hierna kon de snoek geland worden.



 Een mooie rover uit de polder die niet van mijn zelf gemaakte stompe 20 mm terrible spinnertje kon af blijven. 



Met een heerlijk gevoel ging ik naar huis. Ze doen het.



Inmiddels zijn er al vele meer gemaakt.

 Eigen gemaakte bladen en spinners.15 , 20 en 25 mm.


 Mijn eigen hand gemaakte versie van de stompe terrible.


Deze moeten helaas wachten tot ik weer uit de voeten kan. Letterlijk deze keer. Al weken tob ik met wat ze zeiden een ontsteking in mijn enkel. Na bezoek gisteren aan het ziekenhuis kon dat niet helemaal bevestigd worden. Duidelijk was wel dat er iets goed mis was. Maar wat dat word verder onderzocht. Voorlopig zit ik met mijn been omhoog en aan de medicatie en zal er van vissen weinig komen. Ik heb in ieder geval wel iets om naar uit te kijken. Isn’t it terrible…….


 Wachtend op betere tijden.
 

1 opmerking:

  1. Wat een prachtige spinnertjes John en een hele mooie snoek. Wel balen van je enkel. Je hebt wel pech de laatste tijde. Hopen dat je spoedig herstelt!
    Groeten van Ton.

    BeantwoordenVerwijderen