maandag 19 augustus 2019

De oude terrible spinner en de 15 mm stompe..


Het is afgelopen week als ik een hele oude spinner terug vind. Een spinner welke ik had gekregen van mijn vismaatje Raymond. Een spinner die in de jaren 40 van vorige eeuw gemaakt was. Als je deze spinner bekijk lijk deze spinner, welke van het type terrible is , een mengeling te zijn van een zo geheten slanke en stompe terrible spinner. Na het meten van het blad blijk deze ongeveer 22 mm lang te zijn. 
Ik besluit de stoute schoenen aan te trekken en het blad na proberen te maken. Nadat het mij redelijk gelukt is om het aparte terrible blad na te maken besluit ik er spinnertjes van te maken, Niet met een dregje zoals het origineel van bijna 80 jaar oud maar met een enkele haak en een vlieg.
Zo gezegd zo gedaan en zo bouw ik een drietal spinnertjes met een bladvorm zoals deze 80 jaar geleden nog werd gemaakt, maar ondertussen al heel lang verdwenen zijn. Nadat ik drie spinners van de proef blaadjes gemaakt had moesten ze natuurlijk nog worden getest. Samen met mijn kleine vismaatje besluit ik ze door het water te gaan halen. Ik met mijn 3 grams casting corner en hij met zijn kikkerhengeltje.



Aan de waterkant gekomen blijken de nieuwe spinnertjes het uitstekend te doen. Ze draaien als een malle en ze zijn erg goed te vissen op mijn drie grammer.  Ik heb zelf niet veel nodig om te zien dat deze spinnertjes het erg goed doen. Al snel meld de eerste baars zich en daar blijf het niet bij. Samen vangen we de ene na de andere baars op het spinnertje. 
Samen staan we te genieten. Het nagemaakte terrible spinnertje doet het waarschijnlijk net als het origineel van 80 jaar oud namelijk vis vangen .
 Het spinnertje blijk echt een topper te zijn. Er duikt zelfs een grote snoek op mijn spinner welke nadat hij heeft gepakt direct mijn kant op zwemt. Hierdoor word hij niet gehaakt. En vlak voor mijn voeten spuugt hij het spinnertje uit en blijf geruime tijd voor onze voeten liggen zonder verder nog wat te doen. Het maakt ons niet uit. Vele baarzen vangen we verder met het spinnertje voor we voldaan naar huis toe lopen.




Maandagochtend 19 augustus is het als ik rond 8 uur het huis uit loop. Mijn maatje ligt nog op een oor. Hij heeft mij en mijn vrouw de halve nacht wakker gehouden omdat hij last had van een mug. Half brak verlaat ik het huis met mijn door Eric Terluin van Flevocane gemaakte  splitcane hengel genaamd de Pequena. De Pequena is een 1-2 grams spinhengel. Onder de hengel hang een klein molentje uit de 500 serie welke is vol gespoeld met een nylon lijntje van 10/00.


Het watertje waar ik in wil vissen is aardig dicht gegroeid. Hierdoor is er met veel aas nagenoeg niet meer te vissen. Ik weet uit ervaring dat met deze lichte combinatie het nog wel goed vissen is met het stompe terrible spinnertje van 15 mm. Dit  type spinner en blad worden ook al jaren niet meer gemaakt, waardoor ik ze noodgedwongen ooit zelf ben gaan maken. En als laatste zeker niet  zonder succes. 


Nadat ik aan de waterkant aangekomen ben begin ik met vissen. Het kleine terrible spinnertje snort heerlijk op de top van het lichte splitcane hengeltje. Een harde tik doet het spinnertje stoppen. Een aanbeet. Een ruizer blijk niet van het spinnertje af te hebben kunnen blijven.  Wat zijn ook deze vissen sterk op zo een lichte hengel. Ik staat te genieten.
Na jarenlange ervaring weet ik dat de beste spinners om ruizers te vangen in de maten tussen de 12 en 15 millimeter liggen. En dan bedoel ik de bladmaat van het spinnertje. Op verkoop sites zie ik wel eens spinners voorbij komen met een veel grotere bladmaat die worden aangeprezen als ruisvoorn spinners.  Natuurlijk zal je daar ook wel eens een ruizer mee vangen maar dat is meer uitzondering dan wat regel. Dus als je zelf plannen heb om gericht ruizers te vangen zoek dan vooral tussen deze twee bladmaten.



Na deze ruizer volgen er vele baarzen en ook meld zich regelmatig een ruizer. 
Wat mij wel opvalt is dat op plaatsen waar het water troebeler is er nagenoeg geen ruizers werden gevangen. Ik sta werkelijk te genieten.
Hoeveel vissen ik heb gevangen weet ik niet maar na een heerlijke ochtend vissen is het voor mij ook weer tijd voor de dagelijkse verplichtingen en voldaan ga ik naar huis. Met het idee dat ik mij op regenachtige dagen zeker niet hoef te vervelen.
Ik heb twee soorten terrible spinners waarvan ik er nog wel wat bij wil hebben. Een mooi begin om weer eens een dag blaadjes te maken en te binden….

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Van welk materiaal maak je de spinnerbladen en waar is dat te koop?

    Mvg

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Jan ik maak mijn lepels en spinners van koper, messing en RVS. In heel veel hobbyzaken voor modelbouw te vinden. (Meijer en Blessing Rotterdam).MVG John.

    BeantwoordenVerwijderen