zaterdag 24 augustus 2019

Een 12 mm stomp terrible spinnertje?


Het is donderdag 22 augustus als ik in de avond achter mijn werk tafeltje zit. Eigenlijk wil ik wat 15 mm stompe terrible blaadjes gaan maken. Nog nagenietend van de sessies dat ik hiermee viste veel baars en voorn ving. In mijn vorige blog vertelde ik ook al dat als je gericht op ruizers wil vissen je het beste af ben met een spinnertje met de bladmaat tussen de 12 en 15 mm.



Na aanleiding hiervan besloot ik een 12 mm stomp terrible blad te gaan maken. Ik had echter een probleem. Ik had nooit zo een blaadje gezien. Het kleinste stompe terrible blaadje dat ik kon was 15 mm groot. Met een potlood en wat meetwerk schetste ik een model op papier van exact 12 mm. Vanuit de schets maakte ik een metalen vormpje waarmee ik op rood koper twee blaadjes aftekende en uit het plaatje haalde.



De vormpjes met enige moeite netjes in model gemaakt. Ik heb niet bepaald de kleinste handen. En is 15 mm al klein kan ik vertellen dat die paar millimeter naar bladmaatje 12 toch echt veel scheelt. Nadat alles netjes in vorm is klop ik voorzichtig beide stukjes koper in de bekende vorm. Ik ben best tevreden over het resultaat.



Dan zoek ik wat bijpassende haakjes om een vliegje op te binden. Ik kom als grootste haakmaat op maatje 12. Maar dit zou ook een 14 of nog kleiner kunnen zijn. Ik besluit om de maat twaalf haakjes voor de twee test spinnertjes te binden.



Nadat de vliegjes gebonden zijn moeten er nog spinnertjes van gebouwd worden. Ik zoek een metalen kraaltje op en een stukje draad. Met enig geduld buig ik uit de hand de asjes en zet beide spinnertjes in elkaar. 



Vanuit de hand draaien deze hele kleine spinnertjes goed. Al met al ben ik best tevreden over het eind resultaat.
Dan zie ik dat het al vrij laat in de avond is en is laat alles verder voor wat het is en ga nog eventjes met moeder de vrouw bank hangen voor de buis.



Dan is het snel al weer zaterdag 24 augustus.  Het is vroeg in de ochtend als ik langs het kastje loop waar de twee 12 mm terrible spinnertjes liggen. Ik heb een enorme zin om deze eens te testen om te zien of ze het wel zullen doen in het water. Na kort overleg thuis heb ik even anderhalf uur om ze te testen. Snel zoek ik mijn Fairplay Rapier op. Voor die gene die niet weten wat een rapier is , dit is een spinhengel met een vermogen van 2 gram. Bij dit vermogen hoort een nylon lijntje tussen de 10 tot 12 honderdste. Ik zelf vis met 10 honderdste nylon op mijn rapier.



Snel zoek ik mijn vergunning , onthaak tang en visnet op.  Het visnet neem ik altijd mee. Geloof het of niet maar ook snoek pak wel eens een minispinner en dan wil ik toch de vis kunnen scheppen. Maar ook een bak van een ruizer of baars wil ik aan 10 honderdste niet zo het water uit tillen.

Buiten is het al goed te merken dat het een hete dag gaat worden. Ik ben dan ook blij dat ik vroeg buiten loop. Aangekomen aan de waterkant zie ik dat er toch aardig water is uitgelaten. Vorige keer stond het peil toch hoger. Nu met resultaat dat er nog minder ruimte was om te vissen. Ondanks dat trek ik het kleine 12 mm stompe terrible spinnertje op een open plek voor de kant even door het water. Het kleine spinnertje begint direct zodra deze het water raakt de draaien en is nog voelbaar op de top van de rapier. Gelukkig hij doet het.



Nu ik een goed draaiend spinnertje heb gezien weet ik dat ik vis moet kunnen vangen. Het duurt ook niet lang of ik krijg een vinnige tik op de top van mijn hengel. Baars , dat voel ik aan het gebonk op de top van de rapier. De eerste vis op het kleine spinnertje is een feit. 
Rustig vis ik door en van regelmatig baars op het spinnertje. 
Dan volgt er in een begroeid kommetje een aanbeet. Geen korte stoten op de top maar langere halen. Dat moet een ruizer zijn dacht ik. En als de vis dichter bij komt blijkt dit te kloppen. De eerste ruizer op het 12 mm spinnertje is een feit. 
In het slootje waar ik dan vis volgt de ene na de andere baars. Aan het eind van het water kom ik bij een water dat flink breder is en waar meer waterlelies staan. Het water is hier ook een stuk dieper. Echt heel helder is het water niet. Toch besluit ik er te gaan vissen. Als ik na mijn eerste worp het spinnertje langs een lelie veld spint word deze gestopt. Direct gevolgd door lange stoten op de top. Een prachtige ruizer heeft het spinnertje gegrepen. Rustig haal ik de goudklomp binnen. Wat zijn ze toch mooi die ruizers. Na hem bewondert te hebben zet ik de prachtige vis terug.


Rustig vis ik verder. Onderwijl wissel ik het eerste 12 mm voor het andere 12 mm spinnertje. En ook dit spinnertje doet precies hetzelfde als het andere kleinood. Bij het raken van het water draaien. En ook deze is prima op de hengeltop te voelen.



Tijdens het binnen draaien zie ik regelmatig voorns het spinnertje aanvallen. Haken doe ik ze niet. Ik vermoed dan ook dat dit geen ruisvoorns zijn maar blankvoorns. Blankvoorns hebben een andere bek dan de ruizers. Dit zou kunnen verklaren waarom ik deze niet haak. Ik bedenk dat ze mogelijk wel te vangen zullen zijn aan een kleinere haak. Mooi iets voor mij om te gaan proberen.



Ik heb geen reden tot klagen in het grotere water. De baarzen vang ik nagenoeg niet hier. Maar wel ruizers en niet te zuinig ook.

Daar waar ik eerst nagenoeg iedere worp baars ving meld zich nu regelmatig een ruizer. Ik sta werkelijk te genieten. 
Dit soort momenten kunnen nooit lang genoeg duren. Alleen een berichtje op mijn telefoon verraad dat ik naar huis moet . Ik vind het niet heel erg. Ik heb in een hele korte tijd dat ik heb kunnen vissen de twee 12 mm stompe terrible spinnertje kunnen testen. Ik weet nu dat we er weer een ultra licht top spinnertje bij hebben. Een die in ieder geval zeker voorns vangt…..












Geen opmerkingen:

Een reactie posten