woensdag 28 augustus 2019

De uitdaging.....


Het is 24 augustus als ik van Joop een mede Schreineriaan een berichtje krijg na aanleiding van de 12 mm stompe terrible.  In het berichtje geeft hij aan dat een 12 mm stompe terrible wel bestaan zou hebben maar dat hij op zeker nog nooit een 10 mm stompe terrible had gezien. Misschien een uitdaging voor je sluit hij het bericht.



Het is vroeg in de ochtend van de 25ste als ik aan mijn knutseltafel zit. Iedereen is hier druk met van alles en nog wat. Het belooft een dag te worden met veel verplichtingen waardoor ik nauwelijks tijd heb om iets te maken laat staan vissen. Tenminste zoals het er in de ochtend uit ziet. Omdat ik toch moet wachten op iedereen in de badkamer en dergelijke, zit ik wat te schetsen en denk terug aan de mail van Joop. Pfff een 10 mm stomp terrible blad maken. Toch zegt iets in mij het te proberen en de uitdaging aan te gaan. En zo gebeurd het dat ik net als het 12 mm blad een schetsje maak van een stompe terrible blad vorm. Dan een vorm uit metaal halen en vijlen net zo lang tot deze naar mij zin is en dan ook nog eens 10 mm. Het lukt om een goede vorm te maken. Nadat de vorm klaar is haal ik voorzichtig twee vormen uit een stukje messing. Voorzichtig vijl ik beide modellen in vorm. Niet laten vallen want terug vinden zal een crime worden. Gelukkig schieten beide blaadjes niet uit mijn handen tijdens het in model vijlen. Dan een gaatje maken in het kleine stukje messing en het geheel modelleren. Het verbaasd mij best dat  het me toch gelukt is om een 10 mm stomp terrible blad te maken. Maar ja dat wil nog niet zeggen dat ze het zullen gaan doen.
Dan is de badkamer vrij en kan ik even douchen. Rustig even nadenkend wat ik met de kleine blaadjes zal gaan doen. Voor mij staat wel vast dat het model spinner alla Ben Pont moet worden. Zoals ik al eens in een eerder blog schreef bouwde deze spinners met een vaste haak . Dus zeg maar de haak vast aan de as van de spinner. De gedachte gang toen deze werden ontwikkeld was dat de vis naar het spinnerblad hapte en doordat de haak er altijd recht achter zat er beter gehaakt zou worden. 

Nu had ik ook al eens terrible spinners gemaakt met een vaste as. Samen met Raymond heb ik daar in de polder mee op baars gevist. En inderdaad het werkte goed. Maar het grootste leer moment van toen was dat de as nu ook als een hakensteker werkte. As van de spinner naar beneden drukken een kwart slag draaien en los. En dat werk zo geweldig zeker bij baars. 

We kennen het denk allemaal wel dat de baars gulzig pak en dat de haak achter in zijn strot zit. Wat een ellende om een losse haak met vliegje er uit te peuteren. En wat een aanslag heeft zo een onthaak actie op je vlieg. Dus de opzet voor de 10 mm stompe terrible zou er in ieder geval een worden met een vaste haak.
Als ik klaar met alles heb ik een klein half uur om iets te binden en in elkaar te zetten. Snel zoek ik twee haakje. Mijn oog was gevallen op twee vliegvis haakjes maatje 14. Snel maak ik een asje vast aan de haken en bind ik twee vliegjes. Dan de puntjes van de blaadjes om buigen messing kraaltjes zoeken en alles in elkaar zetten. Ik ben net op tijd klaar met de spinnertjes voor mij begint het ren en vliegwerk van die dag.



Als we s'avonds na een drukke dag gegeten hebben en iedereen een beetje futloos voor de buis en achter telefoons neerstrijken heb ik nog wel zin om even naar buiten te gaan. Maar dan wel met de twee spinnertjes en mijn rapier. En zo gebeurd het dat ik zo rond acht uur even snel naar een slootje hier achter het huis loop. Zouden ze het doen? Het is wel erg klein.
Nadat ik bij het water ben aangekomen maak ik een korte worp en nadat het kleine spinnertje het water raak begin ik te draaien. Ook het spinnertje draait en jawel ik voel hem zelfs op de top van de rapier. Ik sta bijna vol ongeloof te kijken naar het draaiende mini tolletje. Hij doet het,Yes, Rustig vis ik door en dan duurt het niet lang of ik krijg een vinnige tik op mijn top ….los. En dat herhaalt zich nog enkele keren en dan is het raak een baars op het spinnertje geweldig. 

Voldaan vis ik verder regelmatig krijg ik snelle aanbeten.
Toch haak ik af en toe maar vis en sommige lossen tijdens het binnen draaien. Ik krijg sterk het vermoedde dat de kleine vliegvis haakjes een te smalle bocht hebben en niet hellemaal voldoen.



Maar dan begin ik toch ook ruizers te vangen op het spinnertje.
Voor mijn ogen los ik een aantal maal een dikke ruizers. Maar goed de spinners waren testers.
Ik weet in ieder geval dat de bladen het goed doen en draaien als een tolletje. Nog regelmatig vang ik baars.
Na een uurtje te hebben getest weet ik genoeg. De 10 mm terrible spinner is top maar er moet wel een andere haak op komen.



Het is woensdag 28 augustus als ik heel vroeg aan het knutselen ben. Letterlijk vroeg me nest uitgedreven. Wat was het warm zeg. Een van de spinnertjes die ik eerder maakte ontdoe ik van het blad en maak ik er zelf nog twee bij.
Dan zoek ik andere haken met een iets wijdere bocht. Op mij gemak maak ik de assen van alle drie in orde en begin met vliegjes te binden. Ik bind een rode, groene en een bruine vlieg. Dan de blaadjes monteren en er zijn er weer drie klaar om te testen.
Het is dan in de middag als ik met mijn andere rapier de deur uit stap. Deze is een van de laatste welke nog uit de stal van Schreiner is gekomen. Hij is zeker niet te vergelijken met mijn oude . Deze  is naar mijn idee eerder een 3 a 4 grammer. Minimaal verschil maar toch. Als ik ze op deze hengel kan vissen dan zijn de 10 mm stompe terrible spinnertjes ook zeker op een 3 grams hengel te vissen. Ik heb een molentje in de 500 serie onder de hengel hangen. De molen is gevuld met 10/00 nylon. 

Wat anders is dan hoe ik normaal vis dat ik nu een 30 centimeter 16/00 fluorocarbon aan de 10/00 heb geknoopt. Dit had ik tijdens de eerste test sessie ook al gedaan.Dit met het idee dat het onderste stukje nylon er flink van langs krijg in het begroeide water waarin ik vis. En dat als er een snoek op zou duiken dit nog enigszins kan helpen.



Dan begin ik met het spinnertje met de vlieg met het rode lijfje. Het spinnertje draait als een malle en op de nieuwe rapier ook voelbaar. Heerlijk dus ook geschikt voor de drie grammer dus. Bij de tweede worp is het al raak. Lange halen. Een ruizer is de eerste die zich op de tweede versie van het spinnertje meld. Mijn dag is nu al goed. Heel makkelijk kan ik hem onthaken. As van de spinner tussen duim en wijsvinger iets naar beneden drukken kwart slag draaien en los.
Nadat ik de ruizer heb terug gezet vis ik verder. Het water is hier zwaar begroeid. Ik denk dat je met weinig kunstaas hier zou kunnen vissen op dit moment. Met de 10 mm stompe terrible lukt het wel.
Ik vang baars, heel veel baars. Bijna iedere worp is raak. En ze blijven hangen. Nagenoeg geen missers meer. De tweede versie is top zo moet hij blijven. 
Ook het onthaken gaat soepel. Niets geen ellende met tangetjes enz. nee dit werkt super.
Nadat ik het water heb afgevist kom ik bij een smaller watertje Ik zie wat kleine voorns zwemmen. Ik gooi recht langs de kant en begin te draaien. Dan zie ik een streep die sneller gaat zwemmen. Kleine voorns die weg schieten. Voor dat ik er erg ik heb word het mini spinnertje gestopt en langzaam kromt de rapier. K*t een snoek. Ik zie hem als hij rustig voorbij zwem. Rond de 50 centimeter schatte ik hem. Ik zie het spinner asje als een sigaret uit zijn bek steken. Dan kromt de rapier verder en laat het kleine haakje los. PFFF gelukkig. Ik zat er niet echt op te wachten om met deze temperatuur een snoek in ondiep water te drillen. Wat een avontuur een snoek van dat voormaat op een spinnertje met een bladmaat van 10 mm,waanzin. 

Rustig vis ik verder en begin weer baars te vangen.
Na een minuut of 10 herhaalt het zich weer. Een streep waarschijnlijk dezelfde snoek de rapier kromt terwijl hij rustig weg zwem. Ik wil niet slaan ik wil hem niet onnodig zwaar stressen. En yes hij lost. MHH klink wel vreemd maar ik heb er vrede mee. Die komt in de herfst wel een keer aan de beurt. En de snoek? Die heeft waarschijnlijk twee keer niets gemerkt.



Rustig vis ik verder en kom bij een vijver. Hier vang ik nog enkele ruizers en baarzen.
Dan toch vanuit de midden een bonk op de top. Baars denk ik nog. Maar dan blijkt het toch weer een waterwolf te zijn die niet van het spinnertje af kon blijven. Dit keer gelukkig een kleine als het dan toch moet.
Nadat ik de kleine waterwolf heb onthaakt wil ik hem even in mijn hand bij laten komen. Maar de kleine rakker heeft er waarschijnlijk flink de pest in en schiet met een streep vanuit mijn handen naar het midden van het vijvertje. 

Hierna vang ik nog wat baars en dan is het tijd om richting het avondmaal te wandelen.
Wat een verschil kan een haak maken. Maar ook de 30 centimeter fluorocarbon van 16/00. Dit heeft zeker bij de kleine waterwolf geholpen. Verder is het met dit kleine spinnertje met vaste as vele malen beter onthaken als met een los bewegende haak. Ik heb weer stof om over na te denken. Joop, de uitdaging was het zeker waard, we hebben er weer een kleine topper bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten