zaterdag 10 augustus 2019

floret pret


Het is alweer maanden geleden dat ik heb geblogd. Inmiddels gaat het gelukkig weer goed met mijn vrouw. Twee operaties en de chemo hebben hun werk gedaan. Zelf kamp ik nog met een burn-out en PTSS. Dat laatste zorgt dat ik nagenoeg niets onthoud en niet lang mij kan concentreren. Gelukkig kan ik ondanks alles mij wel vast houden aan het positieve. Het vooruitzicht is goed het heeft alleen tijd nodig en ik zal veel moeten ontspannen. Dus vissen is een goed medicijn.



Het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik in het bezit kwam van een geel glas Casting Corner floret (3grams spinhengel). De casting corner heeft een lengte van slechts 1.45 . Dat is nog 8 centimeter korter als de fair play floret die ik bezit. Als ik ook in de oude catalogussen van fairplay kijk zie ik dat tot half jaren 70  deze maten ook voor de hengels van Jan Schreiner gewoon waren. Zo voerde jan Schreiner er voor 1975 zelfs een met een lengte van 1.42 .



Hierna zijn ze 1.46 lang geworden totdat de lengte 1.53 werd.


 Deze lengte is recent weer aangepast door Jan Bassez. De huidige floretten zijn een 7 centimeter langer geworden en is de huidige floret 1,60 lang.



De floret is voor mij nog steeds een wonderlijk hengeltje waar ik erg graag mee mag vissen ondanks zijn lengte. Het is een hengeltje dat je moet leren kennen. Zeker voor het vissen bij bomen en bruggen is hij heel makkelijk te manoeuvreren. 

Ik besluit vandaag , het is dan vrijdag 9 augustus om samen met mijn kleine vismaatje te gaan vissen. Het is in het begin van de middag als ik het floretje optuig. Onder de floret hang ik een ABU 33 welke voorzien is van een 14/00 nylon lijn. 




 
 Veel besluit ik niet mee te nemen. Ik pak wat kleine stompe door mij zelf gemaakte terrible spinnertjes van 15 mm mee. Mijn kleine maatje vist met zijn groene hengel die hij twee jaar geleden zelf had uitgezocht. Het is een forel hengeltje. Door de groene kleur noemt hij het hengeltje zijn kikkerhengel. Onder de kikkerhengel hangt een mitchell molentje met 16/00 nylon lijn. Ook hij wil met een 15 mm stomp terrible spinnertje vissen.




Dan gaan we samen op pad. Het regent zo nu en dan flink. Na een korte wandeling komen we aan een watertje in de buurt en beginnen we te vissen. Het watertje is hier en daar aardig begroeid. Op veel plaatsen staat het groen tot iets onder de wateroppervlakte Maar uit ervaring weet ik dat je de kleine stompe terrible spinners hier makkelijk overheen kan vissen. En dat de vis juist in dit groen ligt.Het duurt niet lang of ik krijg een vinnige tik op de top van het floretje. Baars…Hangen. Het floretje maakt een buiging voor de baars die goed te voelen is op het lichte hengeltje. Wat een heerlijk gevoel wat heb ik dit gemist. Niet veel later vangt ook mijn maatje zijn eerste baars.


Rustig lopen we het watertje af. Regelmatig meld zich een baars. Wat zijn die kleine spinnertjes toch top. 

Dan krijg ik vanuit het niets een flinke tik op de floret die meteen een mooie buiging maakt. Dan zie ik een gouden flank oplichten in het water. Een ruizer kon niet van het spinnertje afblijven. Na een korte dril kan ik hem landen. Wat zijn ze prachtig. Nu besef ik ook weer waarom ultra licht vissen zo leuk is. 




Met de juiste spinnertjes heb je de sleutel tot de schatkamer en kan je nagenoeg werkelijk van alles vangen. Zo heb ik in het verleden ook dikke snoeken gevangen op dezelfde 15 mm spinnertjes maar ook brasems en soms zelfs karpers die naar het spinnertje happen. Die laatste probeer ik altijd te vermijden.



Het is genieten en samen vissen we door. Beide blijven we vis vangen. Totdat mijn kleine maat ruzie krijg met een boom waarin hij zijn spinnertje ingehangen heeft. Er is geen redden aan en het spinnertje moet als verloren beschouwd worden. Na alles weer in orde gemaakt te hebben voor hem vist hij verder met een stompe terrible van 20 mm met daaraan een beatle bug een vinding van mij welke een absolute topper is voor alle roofvis. Gelukkig blijft mijn maatje met zijn nieuwe spinnertje ook baars vangen.
Tussendoor krijg ik flinke tikken. Na even op de plek door te vissen word het snel duidelijk wie ze uitdeelt. Ruizers. Als echte rovers storten ze zich op het spinnertje. Wat zijn ook deze vissen sterk. Ruizers gaan echt voor goud.
Wat vist het floretje heerlijk. Het werp als vergif en ik voel werkelijk alles. Zelfs het snorren van het kleine blaadje op de top.



We vissen nog een half uurtje verder, een half uur vol baars en ruizers. Dan is het tijd om huiswaarts te gaan. 
Ik heb genoten en mijn maatje ook. Wat hebben we veel vissen gevangen samen in die twee uurtjes dat we gevist hebben. Het was weer ouderwetse Floret pret. Twee uur met veel vis afgewisseld door regen en zonneschijn. 

En wat prijs ik mijn gelukkig dat ik zelf de kleine bladen en spinners kan maken. Wat geven ze een hoop plezier. Ik ga weer regelmatig vissen en  bloggen. Ondanks dat het me veel moeite kost. Het geeft ontspanning en zo beleef ik mijn vis avontuur twee keer een keer aan de waterkant en een keer op papier. Tot snel.

2 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal John. Met zo'n klein gevoelig hengeltje is het inderdaad gewoon een groot genot om met kleine spinnertjes te kunnen vissen. Maar ook een genot om dit plezier te beleven samen met je zoon. Gelukkig heb ik dezelfde ervaringen. Geniet ervan John en die kleine man wordt mogelijk een groot visser. Sterkte met je vrouw maar ook voor je zelf. Groeten Hans O.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hans dank je wel. Het is zeker genieten zo vader en zoon. Het gaat allemaal hard genoeg gelukkig vind hij vissen nog steeds leuk. MVG john.

    BeantwoordenVerwijderen