woensdag 7 augustus 2013

rapieren waaien

Vanmiddag begon het hier te regenen en te waaien,niet echt het weer om er op uit te gaan met de rapier.Maar drukke dagen en geen zin om verplicht binnen te zitten trokken me over de streep om eens lekker uit te waaien. Regenkleding opgezocht en lekker naar buiten. Daar was het qua temperatuur heerlijk. Ik vind een zonnetje best oké maar de temperaturen van de laatste tijd waren niet echt vis technisch lekker.



Heerlijk om weer eens met de twee grammer aan de waterkant te staan. Ik had er voor gekozen om twee spinnertjes mee te nemen de Sanborn en de beatle bug,twee super spinnertjes voor de rapier. Niet meer mee dan nodig en zeker niet in de regen. Al vrij snel kreeg ik een venijnige tik op de top van de rapier. Dat moest baars zijn. Na een aantal keren te hebben geworpen en een aanbeet te hebben gehad was het raak. Driftige tikjes op de top van de rapier maakte duidelijk dat de baars aan de andere kant van de lijn het er niet mee eens was dat hij zich had vergist en nu vast zat aan de sanborn spinner.


Kort na zijn vergissing zwom het rakkertje al weer in zijn slootje. Na nog een aantal kleine rakkers was de pret op in het slootje en besloot ik een groter watertje op te zoeken. Dit watertje was een week of drie geleden zwaar begroeid met wat open plekken. Hier in dit water huizen wat grotere baarzen.

Aangekomen bij het water zag ik tot mijn verbazing dat het hele water geschoond was en ontdaan van al het groen.De heldere kleur van het water had plaats gemaakt voor een troebeler grijsachtig water. Pff had ik dan dat end voor niets gelopen,enigszins teleur gesteld gooide ik mijn beatle bug een eind weg.Tot mijn verbazing zag ik toch het spinnertje onder water draaien dus toch niet zo troebel als ik dacht. Vlak voor mijn voeten een harde tik hangen een leuke baars die de rapier in een mooie bocht zette. Echt genieten een leuke baars op dit hengeltje.



Na een paar mooie baarzen besloot ik de beatle bug te wisselen voor de sanborn spinner. Toen ik in mijn zak van mijn vest keek zag ik tot mijn verbazing dat het retro terrible tandemspinnertje wat ik onlangs had gemaakt voor de floret er nog in zat. Zou het dacht ik ...Als je het niet probeert weet je het niet dacht ik en hing het terrible tandemspinnertje onder de rapier. een kort worpje langs de kant en draaien. Verbaasd als ik was het spinnertje bleek even goed ook op de rapier te vissen. Het spinnertje was goed voelbaar en overtrok de rapier zeker niet. Het voordeel voor mij was met dit windje dat ik net iets verder kon gooien. Precies daar waar de baarzen lagen.



Het werd een compleet baarzen feest met de retro terrible tandem spinner,wat een heerlijk spinnertje. Aan alles komt een eind en zo ook aan de baarzen. Na een heerlijk half uurtje was het feest over en ik besloot langzaam vissend naar huis te gaan. Ik wisselde de tandem weer voor de sanborn spinner,achteraf een goede wissel. Een worp pal langs de kant een tik op de top van de rapier,in een flits zag ik hem. Een klein snoekje had zich vergrepen aan de sanborn spinner. Netjes gehaakt waardoor hij geen kans had de 10/00 nylon door te bijten.Na het onthaken werd hij weer netjes in zijn element terug gezet en liep ik langzaam door naar het einde van het watertje.


.

Vlak voor het einde van dit watertje kreeg ik nog een snoei harde aanbeet. Shi...los. Nog vier keer herhaalde zich dit. Kei harde aanbeten en dan los. Ik keek naar de haak van de sanborn,maar die was nog vlijmscherp. De vijfde worp weer een snoeiharde aanbeet een hele kromme rapier. Wat is dit dacht ik. En toen een hoge gouden rug met knal rode vinnen. Woh...een ruizer en wat voor een. Baksteen groot. Tikketik daar ging de slip. Tjonge wat vecht zo een ruizer. Na een spannende dril kon ik hem pakken. Wat een prachtige vis. Dit is echt genieten.



Na het onthaken en een foto bleek het al tegen vijven te zijn tijd om huiswaarts te gaan en dat ik en heel stuk nog mocht lopen door de regen kon me niet schelen,wat een heerlijke twee uren aan de waterkant weer.

1 opmerking:

  1. Moeten we binnenkort ;-) weer eens samen doen John - mini spinnertjes uitlaten.

    Gr , Peter

    BeantwoordenVerwijderen