donderdag 8 augustus 2013

verslaafd

Vanochtend hier de huishoudelijke zaken gedaan samen met de vrouw. De kids waren druk bezig met spelletjes op de computer. Tegen elf uur hield ik het niet meer en moest naar de waterkant met de rapier en de beatle bug en sanborn spinner. Het ultra lichte virus was sinds gisteren weer hevig opgekomen,met als enig medicijn VISSEN. En ook al was het in dit geval echt maar een uurtje,het kon me even niet schelen.


Onderweg naar de waterkant kwamen er weer veel herinneringen boven over de afgelopen jaren. De spinnertjes die ik samen met mijn maatje Peter Linzell voor deze visserij heb ontwikkeld,geweldig. De chemie die wij samen hebben maakt het tot iets heel speciaals en daar hebben en konden andere ook weer hun voordeel mee doen,en net als wij heel veel plezier beleven van deze visserij.Vele goed vangende aasjes werden gecreëerd waardoor andere weer werden geïnspireerd. Ik heb de ultra lichte tak zien groeien de afgelopen jaren. Van hengels lijntjes en molentjes tot kunstaasjes. Er is gelukkig nu meer te krijgen als een paar jaar geleden. Hierdoor is deze onwijs leuke visserij voor een hele hoop mensen toegankelijk geworden. En dit is slechts het begin de ontwikkelingen staan niet stil. Begin je er eenmaal aan ben je net als wij in no time verslaafd aan deze visserij,wees dus gewaarschuwd.


Gekomen aan de waterkant begin ik met de beatle bug en......het word weer baarzenbal. Iedere worp zie ik strepen van baars achter het beatle bug spinnertje aan  en voel ik de vinnige aanbeten van de rakkers. De ene na de andere baars komt tijdelijk op het droge,wat is dit genieten . De baars,toch een van onze mooiste zoetwater vissen vind ik. Een kleurenpracht in het zonlicht. Maar ook een dapper rovertje welke in groter formaat een geducht tegenstander is die per centimeter lengte harder knokt dan de snoek. Werden ze maar net zo groot. Neem gewoon eens de moeite om hem eens goed te bekijken en behandel ze zeker niet als vuil dat verdienen deze pracht rakkers zeker niet..




Zo is voor vele met weinig tijd of vissers met een druk gezin toch de mogelijkheid om even lekker een uurtje te vissen. Bijna iedereen heeft wel een slootje of een singeltje in de buurt. Kleine schatkamers vol met vis vaak nog onbevist op deze manier. Het kleine spinnertje is de sleutel om hem te openen.En veel hoef je niet mee te slepen. Buiten de noodzakelijke documenten alleen wat warteltjes, loodhagels, onthakings tangje en spinnertjes. En als er veel snoek zit een staaldraadje maar dan wel zo dun mogelijk. Dit alles ik makkelijk weg te stoppen in een zak van een overhemd of vest. Meer heb je echt niet nodig.




Na een stukje te hebben gelopen en te hebben gevist met de beatle bug wissel ik hem op de terug weg om voor de sanborn spinner. Het feest gaat net als op de heen weg gewoon verder. Wat is dat genieten keer op keer een kromme rapier met een vechtende rakker aan de haak.




Dat een uurtje niet veel is klopt. Maar dat je in een uurtje niet enorm kan genieten aan de waterkant is niet juist. Het zijn voor vele juist die uurtjes die soms zo hard nodig zijn om bij te tanken. Het uurtje dat we snel geneigt zijn thuis te gaan zitten op de bank. Ook een uurtje kan veel vitamine vis geven.Dat blijkt vandaag ook maar weer eens.


Zondag komt me maatje vissen ik kijk er enorm naar uit het is mijn laatste dag van de vakantie,daarna weer 40 uur voor de baas werken en thuis de dagelijkse dingen. Maar ieder vrij uurtje dat het kan ben ik te vinden in een slootje om de hoek,al is het maar een uurtje, een gezondere verslaving kan ik me niet indenken.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten